Saturday, October 6, 2012

Data Visualizatie Verkenning


Authors: Mario Boot& Roxana Craciun

Wat is datavisualisatie?




























      Datavisualisatie (DV) is letterlijk het visueel weergeven van quantitatieve
informatie. Een synoniem is bijvoorbeeld gegevensweergave. DV gaat over
het representeren van data. Informatie, cijfers, gegevens of andersoortige data
wordt in verhalende vorm aan de gebruiker gepresenteerd. Dit vakgebied is interdiscipline tussen grafische vormgeving, informatica en kennistheorie.
Essentieel voor datavisualisatie is het visualisatieprocess. Het visualisatieproces vertaalt gegevens naar grafische objecten - denk aan tabellen, kaarten of grafieken. Net zoals het vertalen van de ene naar de andere taal, het vertalen van ruwe gegevens op visuele obiecten betekent dat de informatie eerst gefiltreerd en getransformeerd moeten woorden.


Zowel een tabel met getallen als een grafiek van de getallen uit die tabel, zijn
vormen van datavisualisatie. Elk van die twee vormen hebben allebei hun eigen
voor en nadelen: de precieze waardes zijn in de tabel vele malen makkelijker af
te lezen, maar een geleidelijke verandering is in de grafiek beter op te merken.
Een groot voordeel van DV boven statische tekst, is dat onze hersenen geneigd
zijn om naar

Dat is precies waar bij datavisualisatie gewoonlijks op aangestuurd wordt: om
het verhaal dat de data kan vertellen, op een efficiente en visueel aantrekkelijke
manier aan de lezer te presenteren.



Praktisch nut in het dagelijks leven


In het alledaagse leven is DV al veel meer aanwezig dan sommigen wellicht
denken. Wie leert er immers niet al in de eerste levensjaren klokkijken? Door
middel van visuele elementen (rondje, streepjes) wordt data (tijd: uren, minuten)
weergegeven. Zelfs zonder de cijfers die de uren aanduiden, kan iemand nog

steeds bij benadering de tijd weten.



Grote hoeveelheden cijfers worden eenvoudig in of modellen geplaatst. De
website buienradar.nl geeft eigenlijk niets meer dan een grote set aan getallen
die een luchtdruk en dergelijke weergeven.
Op weeronline.nl is een mooi grafiekje met de temperatuur van de komende
week te vinden. In verdiepingsartikelen in kwaliteitskranten zijn modellen te
vinden die trends aanduiden op het gebied van bijvoorbeeld bevolking of
financien.
Zo zijn er nog talloze voorbeelden te bedenken waarin DV van groot nut zou
kunnen zijn. Denk eens aan de uitslagen van de verkiezingen hier in Nederland
of in America. Of de duimdikke financiele jaarraporten die instellingen als de
HvA produceren. Of de prijslijst op de menukaart in een restaurant. Of.. of..

Concrete ideeen om DV op toe te passen


DV is een Een paar concrete ideen waar DV toegepast kan zijn:

www.waarneming.nl: Met DV kunnen er cijfers over vogels gezien
woorden. Waar ze naartoe gaan en waneer en hoeveel vogels er nog
zijn.
financieel jaarrapport HvA: DV wordt waarschijnlijk al gebruikt hiervoor.
www.unity.nl: prevalentiecijfers drugsgebruik: on te kijken welke
drugs, waar, hoeveel, wie gebruikt de drugs. En hulpvolle tool voor
drugspreventie.
www.piratenpartij.nl: DV koppelen aan liquid democracy systeem
www.kijkonderzoek.nl: kijkcijfers nederlandse tv-programma's
vertrektijden & dienstregeling GVB

Bad DV

Data misbruik

Informatie is kennis. Maar wat gebeurt er als informatie misbruikt wordt?
Een voorbeeld van informatie misbruik via DV is het grafiek van Ancel Keys het vader van de low-fat
dogma. Hij had informatie verzameld over het gezondheid van 22 landen en het correlatie tussen vetten en hartvatziekten. Zijn theorie was dat vet = hartvatziekte. Misschien door frustratie dat de data die hij had verzameld geen duidelijke correlatie had tussen de twee, heeft hij alleen maar zeven landen eruit gepickt (cherrypicking data) waaruit zijn theorie wel geconfirmed was.

Onduidelijke visualizatie

Een andere vorm van BAD DV is onduidelijkheid. Als een designer te veel data heeft hij/zij loopt de risico dat de visualizatie zo onduidelijk is dat er kunnen geen conclusies meer getrokken woorden.
Bijvoorbeeld de Real Pie Chart. Mensen hebben hiervoor 2 zelfs 3 pies gestemd. De pie is gewoon onduidelijk.

Nothingness

Soms kunnen mensen zo verliefd zijn op een idee, een design van DV en toch zegt dat visualizatie niks. DV is goed om informatie te geven, om iets te communiceren. Maar wat als de DV is gewoon niks?
In deze voorbeeld kunnen we een vergelijking zien tussen Sotheby's vs. Christies markt. En de loop van de tijd. Verder niks. Absoluut niks.

No comments: